woensdag 20 februari 2013

Eerst ons vliegtuig gecanceld, nu ook onze bus :(

Niet te geloven, na nog geen weekje te werken wordt de buslijn 56 voor goed geschrapt in het onduidelijke bussen netwerk van Guayaquil. Dit was onze bus die rechtstreeks naar de Sotomayor reed wat echt super handig en goedkoop was. Dit verklaarde dus alles waarom Britte en Emma ineens aan de andere kant van de stad zaten (inplaats dit duidelijk weer te geven).


Vanaf nu mogen we dus lekker een uurtje langer op het openbaar verkeer vertoeven wat het echt niet simpel maakt als je nachten hebt. Ik en Emma gaan morgen weer van start met een reeks nachten, na 3 dagen lekker lui geweest te zijn. We hebben ons eerste wasje gedaan, lekker met de handjes goed schrobben want onze pakjes kwamen stijf uit het wasmachine en mijn zachte handdoek is nu ééne geworden voor de Fille, een goeie ruwe zoals je het graag hebt :). Ze wassen dat hier met koud water en het machine zelf is zeer eigenaardig ontworpen. Ik vrees bij deze dat het dus belange niet onze laatste keer zal zijn dat we goed mogen schrobben. Natuurlijk zijn er beelden van de handwas anders hadden jullie dit nooit geloofd dat wij dit konden (mits enige hulp van Martha) :).


 Een filmavond kon ook niet ontbreken, met een zelf gemaakte guacamole, maar werd al snel stop gezet wegens te moe en uitgewerkte Vroediekes en besloten we hem de volgende dag verder te bekijken, wat we uiteindelijk niet gedaan hebben mits we hier echt wel tijd te kort hebben.

Dinsdag zijn we naar een Nederlandse vroedvrouw geweest die hier samen met haar man een praktijk heeft opgericht. Hier gaan we ook een paar dagen lessen geven, vooral over anticonceptie en de menstruele cyclus omdat mensen hier echt nood aan hebben (niet voor niets zoveel tienerzwangerschappen, wat jammer genoeg ook wel veel te maken heeft met incest of meisjes die op die leeftijd gewoon echt een kind willen en niet naar school willen gaan).
Ik zal in de loop van die dagen proberen foto's te nemen maar dit is jammer genoeg niet simpel in dat deel van Guayaquil, het is een armere buurt en uitlokken is niet verstandig, we zijn tenslotte al raar en blank genoeg om onopvallend te zijn.
 Dit is dan ook het project waar de winst naar toe gaat van de wafeltjes, waarvoor nogmaals dank!

Vandaag zijn we naar het dispensarium geweest en het Babbelcafe dat Martine met nog enkele andere vroedvrouwen (vzw Vroedvrouwen voor Ecuador) heeft opgericht. Zeer leuk om al deze projectjes eens te zien en te weten dat ze worden geholpen in één van hun mooiste levenservaringen, een kind ter wereld brengen.

Enkele weetjes:

  •  Als je wil oversteken waan je dan niet in België, he Eva?! want dan ben je gezien! Hier in Ecuador toeteren ze inorm graag, ofwel naar vier Belgisch meisjes of wel gewoon om even aan te geven dat ze aankomen en ze vooral niet gaan stoppen voor overstekende mensen. 
  • Het flikkeren van de grote lichten is GEEN TEKEN van, je mag rustig oversteken maar van, Ik kom eraan en ziet maar dat je over loopt, ik voel mij precies een menske uit GTA Vice city dat wel 100 dollar waard is! 
  • Als je naar het wc gaat mag je je wc papier niet in het wc gooien , ik herhaal het WC PAPIER. Gelieven dit te deponeren in de vuilbak. Ik betrap mijn eigen erop dat ik dit soms vergeet, daarvoor mijn excuses aan Martha maar vind het zo een rare handeling. Mama u bent gewaarschuwd voor wanneer ik terug kom, dit zal enkele weken nodig hebben om het af te leren :)
  • Gewone kaas in plakjes is hier geweldig duur en bijna niet te vinden, wat een domper is voor ons. Choco bestaat hier ook niet echt, alleen maar Nutella van 10 dollar het stuk, wat kan het leven toch hard zijn.
  • We onze zondaagse pistolekes en koffiekoeken missen, hier hebben ze niet dat topbrood maar we zijn hier om bij te leren en te proeven, zo kocht ik per ongeluk een croisant met ham in.
  • Als je de bus neemt ben je zeker dat je iets meemaakt, je buikpijn krijgt of je precies in een pretpark begeeft. Botsen mag hier trouwens ook, geen probleem. Het is de wet van de rapste zal ik maar zeggen. 
  • Voor de veiligheid bergen we alles goed op in onze boezem maar aangezien het hier lekker warm is kan dit soms voor onaangename effecten zorgen. 
  • Als je bruin wilt worden moet je hier eerst vijf dagen vervellen/afvellen, om derna een dure Dove te kopen en uiteindelijk mooi bruin te worden. :) 
  • Ze hier geen warm water hebben en we dus s'morgens enorm goed wakker geraken met een fris douchke!
  • Ik België enorm mis , jullie ook, gewoon leven zonder zorgen en op straat lopen zonder geld, sleutels, gsm in de boezem, wandelen, vertoeven bij mijn vrienden en familie.... Maar Ecuador is zo mooi en ik ga er nog drie maanden van kunnen genieten maar terug keren met een blij gezicht!
Muchos Besos, 

SieneFienkes xXx

ps: Aan mijn superkapster Els, mijn haartjes zijn al een stuk lichter geworden met de zon , wat gaat dat geven na drie maanden !!!

Geen opmerkingen: