maandag 15 april 2013

B-Day & Eerste Les Relation Sexual

Eerst en vooral super hard bedankt aan iedereen die mij berichtjes hebben verzonden, kaartjes hebben gestuurd en noem maar op. Het was een hele apart maar super warme verjaardag, eentje dat ik nooit zal vergeten want verjaren in zo'n land dat gebeurt ook niet elk jaar.
Bij deze ben ik 22 geworden, wat me wel iets doet en me laat inzien dat de voorbije jaren voor bij gevlogen zijn.
Enfin niet te melig beginnen doen he ! Maar het schoot mij te binnen dat ik theoretisch gezien mijn verjaardag wel anderhalve dag kon vieren aangezien het tijdsverschil. Zo werd ik op klokslag 00.00 belgische tijd al gevierd door mijn vriend en iets later kwamen de drie vroedies ook al aan zingen.
Zeer leuk op deze wijze je verjaardag in te zetten maar moest niet veel later al gaan slapen om de dag erna echt mijn verjaardag te vieren.
Mijn ouders hadden het pakje mee dat ik kreeg van de Fille, een prachtige ring en een weekendje Nederland ( grappige is dat Eva juist onderwacht naar hetzelfde gaat gaan, alsof we na drie maanden samen elkaar nog ni beu zijn :) onze boys hebben dezelfde ideen!)

ring die ik van de Fille kreeg
Ik had niet echt super geslapen door de hitte en de vele smsjes die ik in de loop van de nacht kreeg :) niet erg hoor ik had dat graag maar toch uitgeslapen zag ik er niet uit. Niets vermoedend stonden Emma en Eva vroeg op om heel de tafel te versieren, ballonnen te blazen, een eitje te bakken en nog wat dingen te maken.
Allemaal hadden ze dit goed voorbereid terwijl ik met mijn familie op stap was, de deugnieten!


goed uitgeslapen he :)

de pakjes en het ontbijt!
verjaardagskaart voorlezen met bijhorend gezang van de drie
Ineens stond Britte, men kamergenootje op en riep mij ineens vanuit de gang waarop ik als ne zombie naar haar ging en een spoor van ballonnen naar beneden moest volgen. Zalig, dit had ik echt totaal niet verwacht. Ik kwam beneden aan en er stond een heerlijk ontbijt klaar met super lekkere aardbeien, chocolade van hier, broodjes.... Ik kreeg als cadeautje een lama sleutelhanger en een lama pen, wat had je gedacht? Iets zonder lama's?! :) Ze kregen ook het geniale idee dat ik heel de dag lang, buiten in de douche, een kroontje moest dragen met bijhorend lichteffect :)

Ik was aan het genieten en kon beginnen aan een rustig dagje, we hadden niet al te veel gepland. Ik hoopte nog wat van thuis te horen, en heb wat kunnen skypen wat me wel goed deed. Martha had voor mij dan ook een echte verjaardagstaart gemaakt, kaastaart met aardbeien! Ik vond ze heel lekker en erg lief dat ze dat voor me deed, een taart geeft toch net iets meer dat gevoel dat je jarig bent!
Als cadeautje heb ik van haar een hangmat gekregen dus papa, plant al maar ne boom bij :)


Daarna zijn we lekker gezellig met zen vieren naar een Mall geweest en hebben we genoten van een heerlijke maaltijd in een Mexicaan.  Iedereen die mij kent weet dat ik van Fajita's hou en dat heb ik dan ook gegeten. HHmmmm ik krijg weer het water in mijne mond, eindelijk na zolang Arroz smaakte mij dit echt zo goed!



Daarna besloten we naar de film te gaan. Ik zweer het u de slechtste film dat ik ooit heb gezien " A dangerous method" iets met de theorie van Freud en amaai wat was me dat! Iets ervoor besloot ik ook nog een mango te proeven die ze al voorsneden. Dat zie je hier zo vaak en had dat nog nooit gegeten. Ik bestelde en kon daar "suiker" naar keuze op doen, dacht ik tenminste want iets later kreeg ik te horen dat het over zout ging, dju daar zat ik dan! :) alle geluk hadden mijn ouders echte lays chips mee van BelgiĆ« want hier hebben ze dat niet echt, het smaakte ons niet normaal goed!
De stellakes worden nog bewaard tegen het gezamenlijk feestje van mij en Britte de 19 de april! Zij verjaard ook bijna en we vonden het misschien leuker om samen een echt feestje te doen.

De dag erna was een dag voor ons schoolwerk te maken maar echt ne dag vol schoolwerk, van wel 9 tot 22.30u zijn we bezig geweest, dat verdient een pluim!
De dag erna konden we onze les voorbereiden op het strand van Playas, eerlijk gezegd geen foto waardig want ik denk dat het vergelijkbaar is met onze Noordzee, en er was dan ook immens veel volk aanwezig aangezien het de laatste dagen waren van de vakantie voor de school gaande kinderen.

Vandaag, 15 april zijn we voor de eerste keer onze les over menstruatie en contraceptie gaan geven in een buitenwijk in Guayaquil. Dit is ons project buiten de stage op de verloskamer aangezien er veel nood aan is. Er zijn namelijk heel veel tienerzwangerschappen en wilde ons steentje bijdragen. We deden het in het Spaans, je hoort me al afkomen in mijn gebrekkige taal maar toch ik heb echt men best gedaan maar het van buiten leren in deze taal is niet van de poes. Ik hoop bij deze dat de mensen me wat verstonden :) toch we hebben ons best gedaan!
Ze kregen dan ook een folder mee met de info er nog eens op zodat ze dat thuis nog eens op hun gemak konden lezen. Deze onderwerpen zijn namelijk wat taboe en daarom niet zo makkelijk over te brengen. Ook zijn wij altijd wel leuk om naar te kijken, blanke meisjes met verschillende haarkleuren  (blond, ros en bruin :) )!

les geven met bijhorende prentjesn

een cyclus van 28 dagen (normale)

ons publiek & folders

de condooms "het moment"

ze pakte het toch gretig aan!
Achteraf kreeg iedereen nog een condoom, die we gesponsord kregen door zero condoms! Ook de mensen die mijn wafeltjes hebben gekocht hebben hieraan hun steentje bij gedragen, bij deze nogmaals bedankt want we voelde dat we echt de bevolking konden bereiken. Daarna zijn we op straat nog verder de mensen gaan informeren en kregen ze de nodige lectuur mee. Nu hopen dat ze wat mondreclame maken en dat we de volgende keer nog meer volk kunnen optrommelen. Ik vond het geweldig, ik voelde dat we met ons vieren echt wel iets konden doen, dat we toch een paar mensen kunnen helpen/voorlichten.



 


Het was voor mij een dag van voldoening. Klaar om terug een week te gaan werken in de Sotomayor, en hopelijk op het einde van de week vandaag nog eens over te doen met nog meer mensen. Het gaat nog even zwoegen worden en vooral proberen zoveel mogelijk leermomenten te grijpen want die vier resterende weekjes zullen zeker en vast voorbij vliegen, dat is toch wat iedereen zegt. :)

Ik ben immens blij dat ik dit mag meemaken allemaal, ik ga zeker en vast heel anders om gaan met de gewone dingen en blij zijn met wat ik heb, want wat heb ik toch veel :) Dat zijn allemaal dingen die ik hier pas echt heb leren inzien!

Genieten jullie daar nog maar heel goed van dat zonnetje op jullie snoetjes en laat maar veel van jullie horen!

Muchos besos, zoals altijd !!!

Sientje xxx





Geen opmerkingen: